Nová upozornění
Aktuálně nemáte žádná nepřečtená upozornění
Přečtená upozornění
Aktuálně nemáte žádná přečtená upozornění
Přihlášení

Obnovení hesla

Zadejte email a my vám pošleme odkaz pro obnovu hesla.


Registrace

Autobusový den PID na Letné v sobotu 18. května 2024

I letos se ke všem fanoušku moderní i historické dopravní techniky vrací již po sedmé oblíbený Autobusový den Pražské integrované dopravy! Po šesti minulých ročnících, které se konaly v terminálu u stanice metra C Letňany, se letošní akce uskuteční na zcela novém místě! V sobotu 18. května 2024 se od 10 do 17 hodin všichni společně potkáme na Letenské pláni v Praze 7 v blízkosti tramvajových zastávek Sparta. I letos se můžete těšit na tradiční statickou výstavu autobusů zapojených do systému PID nebo jízdy nejen historickými autobusy. V rámci doprovodného programu Vám ukážeme, jak se bezpečně pohybovat v rámci silničního provozu a představíme samozřejmě i infostánky PID, DPP a ČD. V neposlední řadě se můžete těšit i na oblíbený prodejní stan Locomotif, stánky s občerstvením nebo prodejní stánky s dopravní tématikou.

Plakát k akci: připravujeme

Informační stánky:

Prodejní stánky a doprovodný program:

Tipy na návštěvu zajímavých míst:

Stará čistírna odpadních vod v Bubenči

Do Staré čistírny odpadních vod můžete vyrazit zdarma s linkou PID 6, která pojede v trase Letenská pláň – Čistírna Bubeneč a zpět v intervalu 30 minut. Do Bubenče se můžete svézt autobusem Karosa ŠD11 (celkem 7 párů spojů) nebo Škoda 706 RTO LUX (6 párů spojů). Všechny spoje jsou ze zastávky Letenská pláň povinně místenkové (více informací o místenkách níže).

Prohlídky areálu bývalé čistírny odpadních vod jsou možné pouze s průvodcem. Návštěvníci uvidí původní prostory s pozůstatky původních technologických zařízení – a to jak pro vlastní čištění odpadních vod a související provoz (např. kalové hospodářství), tak pro zajištění pohonu strojů (parní strojovna a kotelna). Výklad probíhá s kopiemi původních plánů a historickými fotografiemi z výstavby čistírny. Součástí prohlídkové trasy je filmový dokument z roku 1943. Během každé prohlídky návštěvníci projdou původní stokou (nefunkční). Pro zájemce o historii technických staveb a zvláště pražské kanalizace je připraven historický filmový dokument Muži pod Prahou, 1947. Návštěvníkům doporučujeme dobrou obuv a teplejší oděv i v letních měsících. Další informace jsou uvedeny v návštěvním řádu.

Více informací najdete na webu Staré čistírny odpadních vod v Bubenči zde.

Království železnic

Do Království železnic můžete vyrazit zdarma s linkou PID 3, která pojede v trase Letenská pláň – Na Knížecí v intervalu 30 minut. Svézt se můžete autobusem Irisbus Citybus 18M (celkem 7 okružních spojů) nebo Karosa C734 (celkem 7 okružních spojů). Vybrané spoje jsou ze zastávky Letenská pláň povinně místenkové (více informací o místenkách níže).

Nyní vás v Království železnic čeká nejen 600 m2 modelového kolejiště, ale daleko širší nabídka neomezené zábavy pro celou rodinu. Více informací najdete na webu zde.

Muzeum MHD ve Střešovicích

Do Muzea MHD v pražských Střešovicích se můžete vydat zdarma hned se dvěma speciálními linkami – PID 3 a PID 4. Linka PID 3 pojede v trase Letenská pláň – Na Knížecí v intervalu 30 minut. Linka PID 4 je pak vedena v polookružní trase Letenská pláň – Poliklinika Petřiny a zpět. Zde nabízíme projížďku hned čtyřmi historickými autobusy – Karosa B731 (7 polookružních spojů), Avia Ikarus 543.20 (7 polookružních spojů), Karosa ŠD11 (7 polookružních spojů) a Škoda 706 RO MTZ (6 polookružních spojů).

V tramvajové vozovně v Praze-Střešovicích se nachází jedinečná sbírka památek z historie městské hromadné dopravy v hlavním městě České republiky. Stálou expozici „Muzea městské hromadné dopravy v Praze“ otevřel v květnu 1993 Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost. Veřejnosti jsou v ní představeny více než čtyři desítky historických vozidel a mnoho dalších exponátů – modelů, fotografií, historických dokumentů, jízdenek, plánků.

Více informací najdete na webu Dopravního podniku hl. m. Prahy zde.

Seznam autobusů na zvláštních linkách:

Avia Ikarus 543 Karosa B731.04 Karosa C954E.1360 Karosa ŠD11.2040T
Ikarus 280.10 Karosa B732.1654 Karosa LC736.40 MAN ND 313 Lion´s City DD
Ikarus 280.70E Karosa B941E.1966 Karosa ŠD11.2040T Škoda 706 RO MTZ
Irisbus Citybus 18M 2081 Karosa C734.00 Karosa ŠD11.2040T Škoda 706 RTO LUX

Trasy zvláštní autobusových linek:

Linka Trasa linky Jízdní řád Trasa linky
1 polookružně: Letenská pláň – Kuchyňka – Kobylisy – Podhajská pole – Krakov – Poliklinika Mazurská – Kobylisy – Kuchyňka – Letenská pláň připravujeme připravujeme
2 v trase: Letenská pláň – Dlouhá třída – Náměstí Republiky – Bílá Labuť – Florenc a zpět připravujeme připravujeme
3 v trase: Letenská pláň – Hradčanská – Vozovna Střešovice – Anděl – Na Knížecí a zpět připravujeme připravujeme
4 polookružně: Letenská pláň – Hradčanská – Vozovna Střešovice – Norbertov – Poliklinika Petřiny – Kajetánka – Vozovna Střešovice – Hradčanská – Letenská pláň připravujeme připravujeme
5 v trase: Letenská pláň – Nemocnice Bubeneč – Sídliště Baba a zpět připravujeme připravujeme
6 v trase: Letenská pláň – Hradčanská – Vítězné náměstí – Nádraží Podbaba – Čistírna Bubeneč a zpět připravujeme připravujeme
7 okružně: Letenská pláň – Letenská pláň (okružní jízdy patrovým autobusem MAN ND 313 Lion´s City DD) připravujeme připravujeme

Místenky se vydávají pouze na vybrané spoje (vybrané typy autobusů) vyznačené v jízdních řádech zvláštních linek. Místenky na jízdy speciálními linkami jsou k dostání zdarma na samostatném stánku u nástupní zastávky zvláštních linek a budou vydávány vždy nejdříve 30 minut před pravidelným odjezdem daného spoje. Přeprava cestujících v historických autobusech je zdarma.

Jízdy historickou tramvajovou soupravou na lince 43

Linka Trasa linky Jízdní řád
43 Vozovna Střešovice – Letenské náměstí – Strossmayerovo náměstí – Náměstí Republiky – Vltavská – Strossmayerovo náměstí – Letenské náměstí – Vozovna Střešovice připravujeme

Akci po celý den moderuje Soňa Jindrová, editorka vysílání ČRo Region.

Změna nasazení vozidel a programu akce je vyhrazena!

Aplikace PID Lítačka představuje unikátní vyhledávač tras nové generace

Aplikaci PID Lítačka pro cestování v Praze a Středočeském kraji využívají každý den stovky tisíc lidí. Představuje tak nepostradatelný nástroj pro každého, kdo se pohybuje v regionu. Nový vyhledávač tras přináší vyšší standard služeb vyhledávání, který dává uživatelům mnohem větší volnost při plánování cest.

Vyhledávač nejenže vyhledá trasu pro cestování veřejnou dopravou, autem nebo na kole, ale nově nabídne i kombinace všech těchto druhů dopravy v rámci jedné trasy. Například chcete-li jet autem, zaparkovat a dále pak pokračovat MHD, aplikace vám přesně takovou trasu najde. Dokonce vás navede na parkoviště, kde své auto můžete zaparkovat.

Vyhledávač nové generace najde nejvýhodnější a nejrychlejší spojení kombinací městské a veřejné hromadné dopravy, vlaků, taxi, chůze, vlastních a také sdílených aut a kol. Oproti jiným vyhledávačům umožňuje zahájení cesty z jakékoliv adresy a pracuje také s aktuálním zpožděním jednotlivých spojů. PID Lítačka se tak stává jedinou mobilní aplikací, která cestujícím v české metropoli a Středočeském kraji nejen kompletně naplánuje cestu, ale také umožní nákup jednotlivých jízdenek, dlouhodobých kupónů či provedení platby za parkování. A to vše prostřednictvím pár kliků v telefonu,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy.

Po sto letech jsme se od knížky v kapsách průvodčích, ve které se daly dohledat jízdní řády a docházkové vzdálenosti, posunuli k přehledné aplikaci v mobilu, dostupné každému z nás. Vyhledávač tras nové generace chytře napoví, jaký mód dopravy je pro trasu uživatele v daném čase nejvýhodnější. To dokáže díky robustní datové základně, kterou Operátor ICT pro tyto účely sdružuje. Data jsou čerpána z datové platformy Golemio, díky které aplikace reflektuje jak aktuální dění v pražské dopravě, tak i dlouhodobé a pravidelné trendy. Sám aplikaci využívám a jsem s výsledky hledání zpravidla spokojený,“ doplňuje Daniel Mazur, radní hlavního města Prahy pro oblast ICT, Smart City, vědu, výzkum a inovace.

Časová úspora a chytrá kombinace pěší chůze a dopravních prostředků

Vyhledávač využívá informace o zpoždění a aktuální poloze spojů v reálném čase, což pro cestující znamená, že zobrazuje přestupy s garancí času. Mají tak dostatek času na přestup i do spojů, které by podle jízdního řádu nestíhali.

Oceňuji, že vyhledavač pracuje s aktuálními, reálnými časy zpoždění a polohy spojů. Šetří tak nám Středočechům čas, který trávíme na cestě nejen do Prahy, ale i u nás v kraji. Ještě více mě těší vylepšená funkce našeptávače ve Středočeském kraji. Vyhledávač má vylepšený našeptávač obcí a zastávek veřejné dopravy ve Středočeském kraji, pamatuje si nejčastěji zadávaná místa a adresy v okolí. Tím pádem ví, kam se často potřebujete dostat a co vás zajímá. To znamená, že nám nový vyhledavač usnadňuje cestování nejen do Prahy, ale i po celém Středočeském kraji,” uvádí Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu.

Pohodlná cesta je klíčová

Jedním z hlavních prvků nového vyhledávání je přesnější výpočet pěších tras, který uživatelům přináší možnost získat

přesné spojení od dveří ke dveřím. Umožňuje zahájení cesty z jakékoli adresy, ať už je to bydliště, škola, úřad nebo obchodní centrum. Uživatelé již nejsou vázáni na zastávky veřejné dopravy jako u klasického vyhledávání. Jednoduše stačí zadat počáteční a cílovou adresu a vyhledávač jim nabídne trasu, která bere v úvahu různé faktory, jako jsou vzdálenost, dostupnost, bezpečnost a další.

Vyhledávač navíc zohlední specifické potřeby cestujících a nabídne jim bezbariérové zastávky a nízkopodlažní spoje. Upraví trasy tak, aby byla k dispozici vždy ta nejvhodnější, nepošle cestující na eskalátory ani do výtahu, který nefunguje, vyhne se i stoupání do strmých kopců.

Unikátní technologické a datové pozadí

Oproti jiným vyhledávačům, které nabízejí pouze jednu formu dopravy nebo kombinují dopravní prostředky odděleně, plánovač v aplikaci PID Lítačka je plně intermodální. To znamená, že umožňuje kombinaci různých dopravních prostředků v jedné trase, což je unikátní nejenom v Česku, ale i ve světě.

Další klíčovou vlastností je rozsáhlá datová základna, na kterou plánovač spoléhá. S více než 30 různými datovými zdroji, od map silnic a cyklostezek po aktuální polohy vozidel a obsazenost parkovišť, zohledňuje vyhledávač i nejrůznější dopravní situace v reálném čase.

Sdílené dopravní prostředky

Sdílená doprava se stává stále populárnější volbou, což zvyšuje komfort cestování, zkracuje čas přesunu a podporuje udržitelnou mobilitu v Praze a Středočeském kraji.

Aplikace PID Lítačka do plánování trasy zahrnuje, vedle vlastních dopravních prostředků, i sdílené druhy mobility, což umožňuje uživatelům efektivněji kombinovat různé formy dopravy a snižovat tím zátěž na dopravní síť. Tímto způsobem PID Lítačka přispívá k lepšímu životnímu prostředí snižováním emisí a znečištění.

Cílem nové PID Lítačky je nabídnout lidem praktický a univerzální nástroj pro pohyb po Praze i celém Středočeském kraji. Do nabídky spojení jsme nově zapojili i sdílená kola či auta, ale také přesný výpočet pěších tras od domu k domu. PID Lítačka je nově pomocníkem i při kombinaci veřejné dopravy a vlastního auta. Každý si může vybrat z nabízených možností tu nejlepší. I když se vyhledávač spojení rozšířil o nové funkce, stále je možné ho využívat jen pro základní spojení pomocí MHD. Stačí si jen zaškrtnout ty dopravní prostředky, o které má uživatel zájem,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík.

Spolupráce pro inovaci

Vývoj vyhledávače nové generace byl možný díky spolupráci městské společnosti Operátor ICT, která je provozovatelem aplikace PID Lítačka, a téměř dvaceti partnerů z oblasti mobility a algoritmizace.

Uživatelé v aplikaci mohou využít služeb soukromých poskytovatelů mobility, kterými jsou NextBike, Rekola, Liftago, Česká carsharingová asociace a v rámci ní její členové: Anytime, Car4way, Autonapůl, HoppyGo.

Spolupráce s Operátorem ICT a integrace Liftaga do aplikace PID Lítačka je pro nás dalším krokem k budování pohodlného systému mobility v Praze. Věříme, že propojení s MHD, taxi, sdílenými koly, auty a dalšími dopravními prostředky v rámci PID Lítačky uživatelům usnadní, a navíc ještě více zrychlí přepravu. Zároveň si ceníme toho, že můžeme do aplikace přinést naše know-how, které jsme si za dobu našeho působení na trhu vybudovali. Díky tomu se mohou cestující v Praze spolehnout na klidné a bezproblémové cestování s Liftagem,” doplňuje Radek Svíčka, ředitel české technologické firmy Liftago, která se zaměřuje na bezpečné taxi i spolehlivého kurýra.

Jedná se o významnou technologickou inovaci aplikace PID Lítačka ze strany Magistrátu hl. m. Prahy, která zásadně propojuje formy cestování po Praze. Tato velmi oblíbená aplikace pro efektivní využívání MHD je nyní doplněna o další formy dopravy, jako je i carsharing. Carsharing se za posledních pět let stal v podstatě veřejnou individuální dopravou a slouží všem lidem, kteří primárně využívají MHD, chodí pěšky nebo jezdí na kole a automobilem jezdí pouze v nezbytných případech, čímž přispívají ke snižování dopravní zátěže v našem hlavním městě,“ uvádí předseda Asociace českého carsharingu Roman Filip.

Partnerství s Pražskou integrovanou dopravou (PID) a začlenění carsharingu do aplikace PID Lítačka jednotliví členové asociace carsharingu i jejich zákazníci vítají. Možnost vyhledání trasy za použití sdílených aut, jejichž poloha se v aplikaci zobrazuje v reálném čase, nabízí flexibilitu pro všechny, kdo se potřebují rychle a efektivně pohybovat po Praze. Obliba carsharingu v poslední době roste i mezi uživateli ve věku 40-60 let, přestože ještě nedávno bylo sdílení aut využíváno primárně mladými lidmi ve věku 18-29 let,” dodává Roman Filip.

Sdílená kola jsou pevnou součástí dopravy v Praze. Nyní na nich lze nejen jezdit 2x denně 15 minut zdarma s předplacenou Lítačkou, ale ještě trasy plánovat přímo v její aplikaci. Věříme, že to využijí nejen stávající uživatelé Rekol, ale také že aplikace přivede uživatele nové, které „pošťouchne“ k tomu vyzkoušet nový způsob dopravy,“ říká Jan Střecha ze společnosti Rekola.

Zájmem nás v NextBiku je vždy udělat excelentní službu jak pro město, tak všechny, kteří ve městě žijí i do něj dojíždějí. Teď, když lidé najdou variantu své trasy zkombinovanou se sdílenými koly NextBike rovnou v aplikaci PID Lítačka, dostává moderní městská mobilita v Praze nový náboj. Už dnes 10 000 uživatelů každý měsíc s radostí využívají kola NextBike pro své cesty po Praze, ať už jsou krátké či delší, a mimo jiné tak odlehčují jak ucpaným ulicím, tak parkovacím plochám. Nový navigační vyhledávač aplikace PID Lítačka je dalším skvělým pomocníkem, jak udělat lidem pohyb po městě příjemný a pohodlný už od momentu, kdy svou cestu plánují. Ač to tak pocitově nemusí vypadat, drtivá většina našich cest je krátkých a sdílená kola jsou v kombinaci s veřejnou dopravou ideálním partnerem pro všechny, kteří se chtějí po městě pohybovat rychle, efektivně a navrch s dobrým pocitem, který jízda na NextBiku na čerstvém vzduchu přináší. Chytrou inovací v aplikaci PID Lítačka zároveň hlavní město Praha dělá sdílenou mikromobilitu zase o něco atraktivnější. Díky za to,“ doplňuje Tomáš Karpov ze společnosti NextBike, která provozuje nejrozšířenější flotilu sdílených kol v České republice.

Uživatel na prvním místě

Nejdůležitější roli v tomto procesu ale hráli samotní uživatelé. „Díky zapojení více než 2 000 uživatelů do zkušebního provozu jsme získali cennou zpětnou vazbu, která nám pomohla vylepšit vyhledávač a přizpůsobit ho potřebám uživatelů,“ uvádí Benedikt Kotmel, předseda představenstva městské společnosti Operátor ICT, která aplikaci PID Lítačka provozuje a vyvíjí.

Vyhledávač je momentálně dostupný v beta verzi, nicméně je v plném provozním režimu a všechny funkce, jako je například nákup jízdenek nebo parkování, jsou plně funkční. Vzhledem k obrovské datové základně a jejich složité kalkulaci v reálném čase může dojít k nepředvídatelným situacím nebo drobným chybám, které jsou průběžně odstraňovány a aplikace je dále vylepšována. Vyhledávač je určen především pro uživatele, a ti mají možnost se podílet na jeho kvalitě a budoucím vývoji funkcí svou zpětnou vazbou.

Chceme, aby naše aplikace sloužila co nejvíce lidem, a vaše zkušenosti a názory nám v tomto pomohou. Takže neváhejte a vyzkoušejte unikátní vyhledávač nové generace. Pojďte s námi objevovat nové možnosti a pohodlí při plánování vašich tras,“ dodává Benedikt Kotmel.

Dalším plánovaným vylepšením mobilní aplikace bude nová online mapa dopravních prostředků Pražské integrované dopravy na jednom místě a další funkcionality.

Na linkách 519 a 705 startuje pilotní projekt otevírání všech dveří

Začátkem května budou moci cestující na dvou linkách PID ve Středočeském kraji nastupovat do autobusu všemi dveřmi. Novinka bude zavedena na linkách PID 519 (Sedlčany – Votice) a 705 (Poděbrady – Čáslav), přičemž cestující budou moci k nástupu využít všechny dveře, v celé délce linek.

 

 

Středočeský kraj a hl. m. Praha chystají velkou soutěž na železniční dopravce pro příštích 15 a 30 let

Středočeský kraj a Hlavní město Praha připravují výběrová řízení na dopravce ve veřejné drážní dopravě. S novými dopravci by měly na koleje vyjet nové či modernizované vlaky. Nové smlouvy by měly začít platit od prosince 2029. Největší kontrakt chtějí Středočeský kraj a Praha uzavřít na dobu 30 let, a to z důvodu mimořádně vysoké investice do vozového parku. Ten by mělo nově tvořit více než padesát vysokokapacitních elektrických jednotek, každá z nich až pro 400 cestujících (EMU 400). Další vysoutěžení dopravci pak zajistí po dobu 15 let provoz zbývajících elektrických výkonů, a to s jednotkami s kapacitou cca 240 cestujících a také většinou stávajících jednotek CityElefant.

Podrobnosti představili na pondělním kulatém stolu s novináři Petr Borecký, středočeský radní pro veřejnou dopravu a Zdeněk Hřib, I. náměstek primátora hl. m. Prahy pro dopravu.

Železniční dopravní obslužnost na území Středočeského kraje a Hlavního města Prahy se v prosinci 2029 výrazně promění. Kraj i metropole už nyní připravují výběrová řízení na železniční dopravce. Současně s tím by měly na tratě vyjet i zcela nové, kapacitní, elektrické jednotky pro téměř 400 cestujících (EMU 400). Středočeský kraj i Hlavní město Praha tak reagují na budoucí očekávané zásadní změny v dopravní infrastruktuře. Primárně se jedná o změnu systému napájení na trati Praha – Beroun od prosince 2029, což zde od tohoto data znemožní provoz stávajících elektrických jednotek řady 471 (CityElefant). Dále je pak počítáno s postupným dokončováním velké modernizace trati mezi Prahou a Kladnem včetně nové odbočky na Letiště Václava Havla, na počátku 30. let pak i se zásadní modernizací a dostavbou trati mezi Prahou, Milovicemi a Mladou Boleslaví. Dodejme, že soutěžen bude i nový provozovatel části stávajících elektrických jednotek 471 (CityElefant) a dopravce, který zajistí provoz s jednotkami o kapacitě zhruba 240 míst.

Jde o největší soutěž svého druhu v novodobých dějinách naší republiky. Nejvýraznější změnou by mělo být nasazení čtyřiapadesáti nových, elektrických jednotek EMU 400, které by v provozu postupně nahrazovaly pomalu dosluhující a méně kapacitní CityElefanty, byť i s těmi se v provozu počítá až do začátku čtyřicátých let. Sedmnáct těchto nejstarších vozidel by však mělo být k prosinci 2029 ze systému zcela vyřazeno,“ konstatuje Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy a pokračuje: „Na první pohled to vypadá, že vypisujeme soutěž ve velkém předstihu, nicméně výrobci železničních vozidel jsou schopni dodávat první kusy nové techniky nejprve po čtyřech letech po podepsání smlouvy. Je tedy nejvyšší čas hledat nejen dopravce, ale i výrobce nových vlaků, které chceme v našem kraji nasadit a udržet tak nastavený trend postupné proměny vozového parku a zvyšování kvality přepravy.“

Na základě vyhodnocení všech variant pořízení vozidel se zástupci kraje a hlavního města dohodli, že v případě EMU 400 by nové vlaky zajistil dopravce v rámci smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících. A proč je u EMU 400 požadován třicetiletý kontrakt? To shrnuje Petr Borecký. „Očekáváme, že dopravci do výsledných nabídek pozitivně promítnou možnost rozložení investic v čase a snížení rizik spojených s případnou změnou provozovatele, která by jinak mohla nastat už po 15 letech. Vítěznému dopravci i výrobci vozidel takto dlouhé období zajistí finanční i provozní stabilitu a my získáme jistotu dlouhodobého plnění dle našich kvalitativních požadavků.“

Každý pracovní den dojíždí do Prahy téměř 300 tisíc lidí. Abychom v hlavním městě takový nápor dopravně zvládli, je pro nás zcela zásadní, aby co největší počet dojíždějících využíval příměstskou, kolejovou dopravu. Důležité je proto zachování její vysoké kvality, a to nejen navyšováním kapacit ale i zvyšováním komfortu pro cestující,” říká 1. náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Investice na pořízení 54 nových jednotek je očekávána ve výši zhruba 21,6 mld. Kč (v cenách roku 2024 při uvažované ceně 400 mil. Kč za jednotku). „Počítáme však s opcí na další desítky vozidel v hodnotě až 24 mld. Kč. Dále je nutné počítat s cenou úroků a náklady na servis a provoz. Pořízení nových vlaků tedy výrazně ovlivní finanční náročnost zajištění veřejné dopravy v systému PID v několika následujících desetiletích. O náklady se podělíme společně se Středočeským krajem, zhruba půl napůl,“ vypočítává Zdeněk Hřib.

Předběžná jednání s dopravci i výrobci už začala

Středočeský kraj společně s Hlavním městem Prahou už zahájil kvůli této soutěži předběžné tržní konzultace s výrobci vlaků a dopravci. Již v předstihu byla navíc oslovena společnost Transparency International, aby se účastnila a monitorovala průběh realizace nabídkového řízení a potvrdila dodržování zásad transparentnosti a samozřejmě i finální výběr dodavatele. „Monitoring ze strany Transparency International byl zahájen už v průběhu přípravy zadávací dokumentace tak, aby byly pokryty všechny aspekty této zakázky. S ohledem na velikost zakázky lze očekávat, že konkurenční boj bude velmi tvrdý. Chceme se proto vyhnout jakýmkoliv pochybnostem o tom, jakým způsobem je tato zakázka zadávána. Naším cílem je totiž nastavení realistických technických a smluvních podmínek celé soutěže tak, aby nebyly diskriminační a soutěž byla maximálně transparentní. Zároveň v rámci konzultací hledáme variantu zajištění provozu, která je realizovatelná v čase,“ konstatuje Zdeněk Hřib.

V rámci předběžných tržních konzultací bylo osloveno šest předních evropských výrobců železničních kolejových vozidel a devět relevantních dopravců, a to nejen z České republiky, ale i Rakouska, Polska, Slovenska a Německa. Kvalifikačním předpokladem pro účast dopravce v nabídkovém řízení bude stanovený minimální rozsah dříve realizovaných dopravních výkonů nejen na tratích v ČR, ale i v zahraničí. Co se týče nastavení technických požadavků na vlaky, pak například v případě největší zakázky (EMU 400) bude požadováno přibližně 80 parametrů. Mezi nimi jsou například maximální délka soupravy, minimální kapacita včetně počtu míst pro kola a invalidní vozíky, výkonnostní požadavky, úroveň požární bezpečnosti, ale také parametry ovlivňující výsledné pohodlí cestujících, zejména nízkopodlažnost a rozteče sedadel. „Podle všech novinek budou samozřejmě aktualizovány Standardy kvality PID, včetně sazebníku sankcí. Ty budou dopravce skutečně motivovat k tomu, aby dodržel stejnou úroveň kvality služeb po celou dobu kontraktu,“ připomíná Petr Borecký.

Vypsání soutěží na dopravce je naplánováno postupně od druhé poloviny letošního roku až do konce roku 2026. Soutěž na provozní celek EMU 400 bude vyhlášena jako první ještě v roce 2024.

Dopravce by měl vlaky pro objednatele provozovat od roku 2029 po dobu 30 let, resp. 15 let v případě soutěží na ostatní typy elektrických jednotek. Soutěž na provoz jednotek typu EMU 240 by měla být vypsána v polovině příštího roku a kontrakt by měl trvat od roku 2029 do roku 2044. Jednotky CityElefant by se měly soutěže dočkat jako poslední v roce 2026, přičemž opět platí, že jejich provoz by měl dopravce zajišťovat taktéž do roku 2044.

Zbývá ještě rozhodnout o formě a období cílové podoby smluvního zajištění provozu na linkách S3, S6, S8 a S54 (železniční tratě č. 070, 121, 122 a 210 s motorovým provozem). Mezi námi i Středočeským krajem v tomto případě probíhá celá řada jednání,“ doplňuje aktuální stav příprav Zdeněk Hřib.

Drážní dopravu v kraji i na území metropole zajišťují na základě přímého zadání z roku 2019 zejména České dráhy, přičemž kontrakt končí právě na konci roku 2029. Středočeský kraj a Praha objednávají osobní a spěšné vlaky. Drážní provoz v regionu a v pražské aglomeraci zajišťuje více než sedmdesát jednotek CityElefant, desítky klasických souprav s elektrickými i motorovými lokomotivami či motorovými vozy, dále desítky motorových vozů řad 810, 814 a nové jednotky RegioFox. Od května letošního roku začnou flotilu doplňovat elektrické jednotky RegioPanter a v průběhu následujících let také další motorové jednotky RegioFox a RegioSpider. (Více o nových elektrických jednotkách RegioPanter se dočtete v následujícím článku).

Novinky z Bezba dopravy: 4 nové mikrobusy a snazší podmínky pro doprovod hendikepovaných

Bezba doprava, neboli služba speciálních mikrobusů pro přepravu těžce zdravotně postižených lidí, se rozšíří již od 1. května 2024 o další 4 vozidla. Další 4 mikrobusy pak přibydou od 1. srpna 2024. Celkem tak bude k dispozici 43 speciálně upravených vozidel. Od 1. 5. 2024 se také zjednodušují podmínky pro doprovázející osoby a zpřehledňuje se ceník přepravy.

Bezba doprava funguje v dnešní podobě od roku 2022. O efektivní využití 35 speciálně upravených vozidel se stará dispečink zřízený organizací ROPID, který přijímá jednotlivé objednávky a koordinuje provoz vozidel zajišťovaných společnostmi Lutan a Vega Tour. Kvůli rostoucímu zájmu o tuto službu bylo již v loňském roce schváleno rozšíření počtu vozidel z 35 na 43 s původně plánovaným termínem 1. srpna 2024. Díky dohodě s dopravcem Vega Tour se podařilo zajistit 4 nové mikrobusy již od 1. května 2024, takže budeme schopni pokrýt mnohem více požadavků na přepravu již o 3 měsíce dříve.

„Bezba doprava je osvědčená a vyhledávaná služba, kterou máme v plánu i nadále rozvíjet a zvyšovat její kvalitu. V současné době bylo možné jejím prostřednictvím obsloužit až 350 pasažérů každý den, poptávka ze strany občanů však byla vyšší. Díky nákupu osmi nových mikrobusů můžeme již od května a následně od srpna vyjít této poptávce vstříc a počet jízd navýšit,“ říká náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Od 1. 5. 2024 bude zároveň zpřehledněn ceník za základní přepravu. Nově se nebude celková částka dělit na nástupní sazbu a samotnou cenu za přepravu, což bylo matoucí. Celková cena zůstává stejná – 50 Kč za dospělého a 30 Kč za dítě od 6 do 15 let na území Prahy a pro cesty do Středočeského kraje 70 Kč za dospělého a 40 Kč za dítě. Děti do 6 let se i nadále přepravují zdarma. Nově se ale na základě impulsu od Pražské organizace vozíčkářů výrazně snižuje cena za přepravu doprovázející osoby s průkazem ZTP/P, která dosud platila plné jízdné a nově bude platit pouze 10 Kč. Pokud to aktuální kapacita vozidla umožní, bude nově povoleno i více doprovázejících osob. Druhý a každý další člen doprovodu bude platit 100 korun za jízdu jen po Praze nebo 150 korun za jízdu zasahující do Středočeského kraje. „Doteď směl vzít jeden klient s sebou do vozidla Bezba dopravy maximálně jeden doprovod i tehdy, když nebylo vozidlo plně využito. Vycházíme tedy vstříc klientům a například při cestě vozíčkáře s rodinou na letiště nebo za kulturou mohou jet s Bezba dopravou nyní všichni, pokud to předem schválí dispečink. “ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík.

Co je to Bezba doprava

Bezba doprava je služba určená pro lidi s těžkým zdravotním hendikepem – držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P s trvalým bydlištěm na území Prahy nebo Středočeského kraje. Ačkoliv je veřejná doprava z velké části bezbariérová, pro řadu osob se sníženou schopností pohybu a orientace není z různých důvodů vždy použitelná.

Hlavní město Praha proto zřizuje Bezba dopravu, díky níž se mohou registrovaní klienti pohodlně dostat nejen k lékaři, ale i do zaměstnání, speciálních škol, stacionářů, rehabilitačních služeb i za kulturou. Bezba dopravu je nejlepší si objednat s předstihem, provoz služby je nonstop, jezdí se tedy i večer a o víkendech. Objednávat je možné pomocí telefonické linky 234 704 572 nebo přes e-mailovou adresu bezbadoprava@ropid.cz. Další potřebné informace včetně podrobností o aktuálních změnách jsou na webových stránkách Bezba dopravy.

Noční autobusy v centru jedou kvůli výluce u Masarykova nádraží po jiné trase

Od noci z 28. na 29. 4. 2024 pojedou noční autobusové linky 905, 907, 908, 909 a 911 centrem po odklonových trasách. Na lince 909 obousměrně přibývá zastávka Masarykovo nádraží, a to v náhradní tramvajové zastávce v ulici Na Poříčí u křižovatky s Havlíčkovou.

Také linkám 905, 907 a 911 přibývají zastávky. Pojedou mezi Hlavním nádražím a Náměstím Republiky po magistrále do tramvajové zastávky Bílá labuť (v tomto směru na Florenci nezastaví) a následně také do náhradní tramvajové zastávky Masarykovo nádraží v ulici Na Poříčí u křižovatky s Havlíčkovou. V opačném směru linky 905, 907 a 911 pojedou z Náměstí Republiky do náhradní zastávky Masarykovo nádraží v ulici Na Poříčí a přes zastávky Bílá labuť a Florenc (v nástupní linek 133, 175 směr Žižkov) a přes ulice Křižíkovu a Husitskou na Hlavní nádraží. Linky 905 a 911 ještě navíc pro lepší přestup na noční tramvaje zastaví na nábřeží v blízkosti tramvajových zastávek Nábřeží Kapitána Jaroše (do centra) a Strossmayerovo nám. z centra.

Pozor je třeba si dát při jízdě linkou 908. Mezi Hlavním nádražím a Florencí pojede po magistrále do Těšnovského tunelu a do zastávky Dlouhá třída, odkud bude pokračovat přes zastávky Náměstí Republiky, Masarykovo nádraží (náhradní zastávka v ulici Na Poříčí) a Bílá labuť na Florenc a dále na Žižkov. V opačném směru od Žižkova pojede linka 908 přes Florenc a Bílou labuť opět do náhradní zastávky Masarykovo nádraží v ulici Na Poříčí a dále přes Náměstí Republiky a Dlouhou třídu zpět po nábřeží a Klimentskou ulicí na Hlavní nádraží (viz přiložený obrázek).

Spojení linkami 908 a 909 na Žižkov bude tak dostupné obousměrně až ze zastávek Dlouhá třída. Trasa linky 908 ve směru od Žižkova a Bílé labutě na Hlavní nádraží.

Ve čtvrtek 2. května necháme rozkvést lásku na Palačáku

Po Zasněné, Vánoční a Velikonoční zastávce chystáme pro širokou veřejnost další zpestření každodenního cestování. Tentokrát se budeme věnovat tématu typickému pro květen – lásce. Tramvajovou zastávku na Palackého náměstí (ve směru na Karlovo náměstí) proměníme v Zamilovanou zastávku plnou srdíček a láskyplných vzkazů pro ty, které máme rádi. Nebo které bychom chtěli poznat. Akce proběhne od 10 do 18 hodin.

Lidé budou moci nechat vzkaz tomu, na kom jim záleží. Bytosti, za kterou utíkají jejich myšlenky. Klidně i tomu, koho třeba potkali někde cestou a rádi by se s ním seznámili. Budeme rozdávat i speciální placky pro případ, že byste třeba měli zájem se s někým dát do řeči a dát ostatním vědět, že nechcete cestovat sami. Na Zamilované zastávce nebude chybět náš stánek. Zde kromě placek budou k dostání i tradiční propagační a informační materiály PID.

Akce se Zamilovanou zastávkou navazuje na kampaň Můj čas. Má nám připomenout, jak moc je náš čas důležitý. A že ho díky cestování veřejnou dopravou můžeme využít třeba právě pro setkání s někým, kdo se pro nás stane blízkým. Speciálně polepená zastávka bude na Palackého náměstí po celý květen. Uvidíme, zda se náhodou nestane místem, kde z náhodného setkání vznikne něco většího.

Pomyslné polibky bytostem, na kterých vám záleží, budete moci posílat celý květen také na instagramový účet Jedu_si_svuj_sen. Stačí poslat fotku s autorským textem a s hashtagem #nastupazustan. Vzkazy lze zaslat i někomu, koho jste náhodně potkali cestou MHD. Někomu, kdo vás cestou zaujal a chtěli byste, aby nastoupil do vašeho srdce. Můžete nám přes tento hashtag nebo přímo do zpráv posílat i své tipy na seznámení. A podělit se o ně s ostatními. Nebo se podělit o svůj příběh, pokud jste se seznámili právě na cestách Pražskou integrovanou dopravou.

Profil bude fungovat i pro další plánované akce na pražských zastávkách. Chceme, aby kampaň Můj Čas žila dál a připomínala cestujícím, jak je důležité udělat si čas na sebe, své sny a na své blízké.

Nová kniha 30 let ROPID k dostání v našich infocentrech

K 30. výročí založení organizace ROPID jsme vydali novou publikaci, která shrnuje na 327 stranách bohatou historii Pražské integrované dopravy od roku 1993 až do současnosti. Kromě souhrnu hlavních událostí v rozvoji veřejné dopravy v Praze a Středních Čechách se zde dozvíte podrobnosti o tom, jak ROPID funguje a najdete zde i rozhovory s hlavními osobnostmi ROPIDu. Detailně jsme také zmapovali vývoj vedení linek PID v posledních 10 letech, jak postupovala integrace dopravy ve Středočeském kraji a naleznete zde i kapitolu popisující jednotlivé dopravce. Tato publikace, která obsahově navazuje na přechozí knihu „20 let ROPID“, je k dostání zdarma v infocentrech ROPID v Praze na Hlavním nádraží, Černém Mostě a Zličíně.

Přejeme příjemné počtení.

 

Zavedení jednotného charakteru zastávek v autobusové síti PID – otázky a odpovědi

V souvislosti s plánovaným sjednocením režimu zastávek BUS se objevilo několik častých dotazů a připomínek. V tomto článku bychom k nim proto rádi nabídli odpovědi.

 

Pro všechny zastávky BUS v systému PID bude platit následující režim, na který jsou už dnes cestující zvyklí u 1 409 zastávek „na znamení“ (to je cca 60 % zastávek BUS v Praze):

👉  Nástup: Stačí viditelně stát na zastávce. Autobus musí zastavit, pokud v prostoru zastávky někdo je, nebo pokud tam již zastavil jiný autobus (za tím prvním autobusem by mohl být cestující čekající na jiný spoj).

👉  Výstup: Před výstupem zmáčknout tlačítko STOP, výstup s kočárkem, nebo tlačítko pro otevření dveří.

Cílem je sjednotit režim obsluhy zastávek autobusů v rámci celého systému PID.  V Praze počet zastávek „na znamení“ přesáhl 60 % počtu všech zastávek, proto označování a počty hlášení ve vozech, které na ně upozorňují, už začaly být spíše obtěžující. Při cestách autobusy musí cestující stále dávat pozor, jaký charakter má jeho zastávka. Termín „na znamení“, stejně jako zastávky „na znamení od-do“ zaniknou“, přičemž všude začnou platit jednotná pravidla pro nástup i výstup.

Systém se díky tomu zpřehlední a bude předvídatelnější, umožní řidičům snižovat zpoždění, pokud nebude poptávka po zastavení, ušetří se pohonné hmoty a sníží hluk, zejména ve večerních a nočních hodinách. V některých případech bude díky zrychlení dopravy možné ušetřit též vozy a řidiče, respektive při nasazení stejného počtu lidských a technických zdrojů dosáhnout na linkách večer a o víkendech kratších intervalů. Kdyby oněch 60 % zastávek „na znamení“ nyní v Praze neexistovalo, mnoho autobusových linek by o víkendech nejezdilo po 15 či 30 minutách, ale na stejných úsecích by měly intervaly 20 či 40 minut po celý den.

Podobný systém již funguje běžně v evropských metropolích, například Vídni, Berlíně, Paříži, Londýně i dalších, ale i v ČR, například v Ústeckém a Libereckém kraji nebo v Jihlavě.

 

1) Nebudou se dodržovat jízdní řády. Když projede autobus více zastávek, tak přijede třeba o pět minut dříve a všem ujede.

Povinností řidičů je a bude hlídat si jízdní řád tak, aby neodjížděli ze zastávek dříve, než mají zadáno. Režim jednotného charakteru zastávek, stejně jako dnes zastávky „na znamení“, nezakazují řidiči zastavit v zastávce, i když v ní nikdo nechce vystupovat ani nastupovat a vyčkat do času odjezdu dle jízdního řádu. V případě různých mimořádností na trase, kolon a tedy zpožděného autobusu může naopak toto opatření pomoci k dohnání zpoždění a ke zlepšení dodržování jízdního řádu.

2) Pokud budou autobusy čekat v zastávkách na jízdní řád, nemá to žádný přínos.

Každodenní průjezdy spojů jsou v dispečerských systémech evidovány na základě GPS sledování. Pokud ukáží, že autobus v některých místech pravidelně zbytečně vyčkává, do jízdního řádu lze zasáhnout a dobu jízdy konkrétní linky zkrátit tak, aby již nebylo nutné vyčkávat.

Již dnes jsou v případě sledu více zastávek „na znamení“ za sebou jízdní doby přizpůsobeny tomu, jakým způsobem se autobus v daném úseku pohybuje nejčastěji, tedy jízdní řád s průjezdem řady zastávek již počítá. Jízdní doba každé autobusové linky je odlišná v pracovní dny, o víkendu, večer i v noci. Přesně podle situace, která je v ulicích v daný moment. Jízdní doby linek se mohou v různých obdobích dne a týdne v závislosti na délce linky lišit až téměř o 10 minut. A to kromě jiného i díky existenci zastávek „na znamení“.

Protože je však dosud ve 30 % zastávek povinnost zastavit vždy, možnosti úprav JŘ v některých lokalitách jsou tímto zatím ještě omezené. Cílem je po zavedení jednotného charakteru zastávek jízdní doby v průběhu celého dne detailně prověřit, ve špičkách pracovních dní hlavně za účelem zajištění vyšší plynulosti dopravy a snížení případných zpoždění, večer a o víkendech se zaměřením též na místa, kde by autobusy musely vyčkávat a kde by se jízdní doby daly zkrátit. Veřejná doprava by tak v těchto obdobích mohla ještě lépe konkurovat dopravě individuální.

3) Pokud se zkrátí jízdní doby a autobus bude muset zrovna zastavit v každé zastávce, začnou autobusy jezdit pozdě.

Úpravy jízdních řádů se dělají na základě GPS sledování autobusů v počtu stovek až tisíců spojů, které projedou v daný čas určitým úsekem. V rámci statistických dat tak velkého vzorku spojů je pak jízdní doba nastavena tak, aby vyhovovala maximálnímu počtu spojů a drtivá většina z nich tak jela včas (do +3 minut od údaje uvedeného v jízdním řádu). Pravidelná zpoždění tedy tímto způsobem vznikat nemohou, stejně jako dnes však může jet pozdě nějaký spoj, který třeba přepravuje školní třídu, nebo něco podobného.

4) Ve tmě/dešti/mlze mě řidič neuvidí a zastávku projede.

Většina zastávek v Praze se nachází na osvětlených veřejných komunikacích a i v noci či za jinak zhoršené viditelnosti je tak do prostoru zastávky vidět. Řidiči jsou školeni na to, že pokud si nejsou bezpečně jisti, že se v zastávce nikdo nenachází, musejí přizpůsobit rychlost jízdy a opakovaně kontrolovat přítomnost potenciálních cestujících v zastávce. Pokud má cestující pochybnosti o tom, jestli jej řidič dokáže včas spatřit, je možné využít např. malé baterky, reflexních prvků či světla mobilního telefonu a řidiče upozornit.

Cca 70 % méně významných zastávek, kde osvětlení může chybět, ovšem již „na znamení“ několik let je (i desítek let) a podněty uvedeného typu jsou zcela výjimečné. Jelikož nyní jednotný charakter zastávek dostanou i frekventované zastávky v centru města, kde je dostatečné osvětlení většinou samozřejmostí, výskyt této situace lze očekávat ještě výrazně nižší.

5) Nemůžu autobus doběhnout, když nebude v zastávce stavět.

Nejčastější příčinou nehod s chodci v okolí zastávek, či pádů na chodnících je dobíhání prostředku hromadné dopravy. Základní poučkou v rámci BESIP bývá, že autobus se nedobíhá, na autobus se čeká. Určitě je nepříjemné, když nám autobus ujede, takže bychom se měli určitě vždy snažit být na zastávce včas. Pak vám autobus určitě neujede.

Dnes ani v rámci nového režimu zastávek se navíc nemůže stát, že by autobus projel okolo zastávky před časem odjezdu uvedeném v jízdním řádu. Současně autobus zastaví vždy, pokud ve voze bude poptávka po výstupu. I v takovém případě ale všichni musíme být při dobíhání jakéhokoliv spoje hromadné dopravy opatrní.

6) V neprůhledných přístřešcích mě řidič neuvidí a projede; nemůžu sedět v klidu na lavičce a musím vyhlížet autobus.

Naprostá většina přístřešků na autobusových zastávkách má průhlednou bočnici směrem k přijíždějícím autobusům (a případnou reklamu v bočnici ve směru další jízdy autobusu), takže cestující v přístřešku vidí na přijíždějící autobusy a naopak řidič autobusu vidí do přístřešku, jestli se v něm nacházejí cestující.

Neprůhledné jsou pouze nejstarší pražské přístřešky, které jsou již na hraně své životnosti a budou postupně nahrazovány novými s průhlednými bočnicemi. Řidiči budou speciálně upozorňováni, aby v případě, že nedokážou bezpečně určit, jestli se v zastávce někdo nachází nebo ne, snížili kolem zastávky rychlost jízdy a věnovali jí speciální pozornost.

7) Když je autobus přeplněný, nedostanu se k tlačítku.

Pokud se stane, že je autobus přeplněn cestujícími (například z důvodu nějaké mimořádnosti či většího zpoždění), je pravděpodobné, že na zastávkách bude obecně vystupovat více cestujících a tedy zrovna i na té vaší bude někdo vystupovat a nebude jen na vás tlačítko stisknout. Pokud by se přesto stalo, že by s vámi na zastávce nikdo nevystupoval, je možné požádat někoho, kdo se nachází tlačítku blíže, aby jej pro vás zmáčknul. Na informačních LCD displejích ve vozidle se zobrazuje trasa linky na více zastávek dopředu, abyste případně měli více času se na výstup připravit.

Uvědomujeme si ale, že tato varianta není úplně komfortní, a proto se těmto situacím snažíme maximálně předcházet – jednak standardy kvality PID jsou předepsána pro všechna nově dodávaná vozidla tlačítka v dosahu každé řady sedadel i plošiny pro kočárky a invalidní vozíky, takže by se měly minimalizovat situace, kdy skutečně v dosahu nebude žádné tlačítko. Takových vozidel už je dnes většina a jejich počet bude dále narůstat. Místa pro invalidy v bezbariérových spojích jsou tlačítky vybavena již zcela samozřejmě. Jízdní řády autobusových linek jsou současně plánovány tak, aby při běžném provozu bez mimořádností k tak zásadnímu přetěžování autobusů nedocházelo.

Cca 70 % méně frekventovaných zastávek je „na znamení“ už nyní a u nich tento problém může být významnější, protože zde nastupuje i vystupuje méně lidí. Sjednocení charakteru zastávek se nyní týká těch frekventovanějších, kde v drtivé většině případů vystupuje více cestujících, a tudíž k uvedené situaci většinou nedochází.

8) Proč mají být na znamení i zastávky, kde vždy někdo vystupuje/nastupuje?

Zastávky „na znamení“ jsou stále vnímány jako něco, co se používá tam, kde nikdo nejede. Aktuální změna však nesouvisí s poptávkou, jde prostě o sjednocení pravidel pro celou síť.

Důvody pro to, aby byly všechny zastávky svým charakterem stejné, jsou v zásadě tři. Prvním je jednotnost systému, kdy se snažíme o to, aby chování řidičů i cestujících bylo stejné ve všech zastávkách a nebylo nutné přemýšlet, jestli zrovna ta která konkrétní zastávka „na znamení“ je nebo není. Druhým je fakt, že ve všech zastávkách, a to i v těch velmi vytížených, se najdou spoje, které zde zastavit nutně nemusí – typicky se jedná o spoje v okrajových obdobích dne, brzy ráno a pozdě večer, případně o víkendu, nebo v odvratných směrech proti hlavnímu proudu cestujících, kdy je poptávka nižší.

Nechceme však podle určitých míst stanovovat další kategorie „na znamení“ od-do, aby si museli cestující pamatovat ještě období, od kdy do kdy odlišný režim platí. To vede jen k mnoha sporům a stížnostem.

Třetím důvodem je, že průběžně dostáváme podněty na zavedení či zrušení současných zastávek „na znamení“. U řady domů večer místním obyvatelům zbytečné zastavování autobusů vadí (brždění a rozjezd dělá větší hluk než obyčejný průjezd), jiní by zase rádi měli svou „zastavovací“ jistotu. Jednotný systém zastávek má stanovit jednotná pravidla a odstranit tyto polemiky, které bývá složité rozsoudit.

9) Proč nemůžou být zastávky na znamení jen ve večerních hodinách, kdy jezdí méně lidí? Přes den to jenom otravuje a stejně se nic neušetří.

To jsme také zvažovali, ale cílem bylo vše sjednotit a ubrat poznámek v JŘ, hlášení v zastávkách (které dlouhými texty mate i zahraniční návštěvníky Prahy) a textů na označnících na úkor velikosti čísel linek. Kolem těch časů ráno a večer by pravděpodobně vznikla řada nejasností, kdy už je zastávka „na znamení“ a kdy ještě ne. Na zastávkách, kde se zastavuje pořád a jsou tam lidé, tak obecně sjednocení režimu nevadí. Nechceme, aby si cestující i řidiči museli hlídat čas a přemýšlet, jestli už odbila ta „správná“ hodina a jestli musí stisknout tlačítko či zastavit, nebo ne.

Hranice by navíc byla pro různé lokality různá a tak by vznikla řada různých období, kdy by se režim „na znamení“ hodil. Průběžně bychom pak pravděpodobně řešili stížnosti a žádosti o její posun nějakým směrem.

10) Jakých dopravních prostředků se bude změna týkat? Týkalo by se to i tramvají?

Tramvají se změna netýká, o sjednocení charakteru zastávek se jedná pouze u autobusů a trolejbusů. U tramvají zůstává nadále stávající stav, kdy je naprostá většina zastávek stálých a jen pár méně vytížených je „na znamení“.

11) Když nevím přesně, kam jedu, tak nemám šanci včas vystoupit, nemůžu si odpočítávat zastávky.

Pokud cestujete někam, kde to přesně neznáte, a chcete odpočítávat zastávky, nemusíte nutně počítat jen zastavení v zastávkách. Ve vozidlech se nacházejí informační panely, které zobrazují následující zastávku, ve většině případů dokonce více nácestných zastávek, jejichž přepínání může sloužit úplně stejně jako zastavení v zastávkách. Obdobně se dá počítat akustické hlášení zastávek, které je v naprosté většině autobusů řízeno automaticky podle GPS pozice a je tedy velmi spolehlivé. Už dnes navíc zastávky „na znamení“ existují, je jich dokonce 60% ze všech nácestných zastávek autobusů v Praze (celkem 1 409 sloupků). Odpočítávání tedy není dost dobře možné ani nyní. A zastavovat ve všech zastávkách jen kvůli tomu, aby se daly zastávky odpočítávat, by bylo opravdu zbytečné.

Pokud se ovšem oprostíme od možnosti počítání, lze již dopředu před cestou zjistit název zastávky v jízdním řádu dané linky, případně v mobilní aplikaci, vyhledávači spojení či v jiných zdrojích. Tento název zastávky lze porovnávat s názvem aktuální a příští zastávky, které jsou zobrazovány na informačních panelech a akusticky ve vozech hlášeny.

12) Autobusy už dnes na zastávkách na znamení projíždějí (pro nástup i výstup), bude to ještě horší!

Když autobus zastávku „na znamení“ projede, přestože v ní chce někdo nastupovat nebo vystupovat, jedná se o chybu řidiče. Na základě informací o konkrétním případu je konkrétní řidič na takovou situaci upozorněn, v případě opakování pak případně i postižen finanční sankcí.

V některých cestujících i řidičích bohužel dosud zastávky na znamení, přestože jich je na území Prahy již cca 70 % (a na území Středočeského kraje cca 40 %), vyvolávají dojem, že se jedná o „méněcenné“ zastávky druhé kategorie, a někteří řidiči tak mají občas tendenci tyto zastávky přehlížet. Pokud ale budou mít všechny zastávky jednotný charakter a ve všech bude platit stejný režim, měly by se tyto případy eliminovat. Součástí informační kampaně spojené se sjednocením charakteru bude kromě komunikace s cestujícími i intenzivní školení řidičů, kde budou na tyto možnosti postihů za nezastavování znovu speciálně upozorňováni.

13) Nechci se dotýkat upatlaného špinavého tlačítka pokaždé, když budu chtít vystupovat.

Čistotě vozidel včetně interiéru věnujeme speciální pozornost a nové standardy kvality nastavují limity ještě přísněji než dosud. Nemělo by se tak stát, že se na svých cestách setkáte se silně znečištěným vozidlem. Tlačítka signalizace k řidiči či tlačítka poptávkového otevírání dveří jsou jedněmi z nejčastěji používaných částí vozidel, pravděpodobnost, že na nich bude např. starší prach či špína, je velmi nízká.

Co se týká bakterií a mikrobů, prostory veřejné dopravy jsou podle vědeckých studií plně srovnatelné například s madly nebo bezpečnostními pásy ve vozidlech TAXI.

(Zdroj: https://info.debgroup.com/blog/germs-on-planes-trains-and-automobiles)

Většina autobusů už je navíc vybavena tlačítkem pro samotné otevírání dveří (které slouží současně po stisknutí jako tlačítko STOP). Pokud chcete vystoupit, stejně musíte tlačítko na dveřích již dnes zmáčknout. To nesouvisí se zastávkami na znamení, ale s tím, že se zbytečným neotevíráním všech dveří vždy šetří náklady na údržbu dveřních součástek a současně se třeba  v zimě zbytečně do vozidla nepouští chlad.

14) Je to komplikace pro staré lidi a matky s dětmi a každého, kdo nestojí v blízkosti  tlačítka.

Režim zastávek na znamení již dnes funguje na cca 70 % nácestných zastávek rozmístěných po celém území Prahy a na cca 40 % zastávek ve Středočeském kraji. Pro nástup v takové zastávce není třeba mávat, stačí se jen viditelně nacházet v prostoru zastávky. Oproti stálé zastávce tak při běžném nastupování není žádná změna.

Pro výstup je nutné dostatečně včas před zastávkou stisknout tlačítko. Jako signalizaci k řidiči lze přitom použít tlačítka STOP, tlačítka poptávkového otevírání dveří či tlačítka oznamující výstup s kočárkem. Tlačítka se nacházejí zpravidla na svislých zádržných tyčích, v bočnicích vozidel v okolí míst vyhrazených pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace a v okolí plošin pro kočárky či přímo na dveřích.

Při výstupu s kočárkem je navíc již dnes dle smluvních přepravních podmínek cestující povinen dát před zastavení v zastávce znamení řidiči stisknutím tlačítka výstupu s kočárkem nebo dvojitým stisknutím tlačítka STOP, zejména cestující s kočárky tak již mají vlastně všechny zastávky na znamení mnoho let. Pro takové cestující je zásadně důležité, aby o sobě dali řidiči vědět.

Ve většině stávajících vozidel na městských linkách a ve všech nově dodávaných vozidlech jsou tlačítka STOP již velmi dobře dostupná a z většiny sedadel jsou tlačítka dostupná bez nutnosti vstávat, neměly by tak představovat bariéru v cestování ani pro seniory, matky s dětmi či například cestující s těžkými zavazadly.

V příměstských autobusech, kde je v některých případech dosud vybavenost tlačítky nižší, funguje režim zastávek na znamení již nyní ve velké míře, pravidelně se na stejných spojích vyskytují ta samá vozidla a cestující jsou již na mačkání tlačítek zvyklí, někteří dokonce mačkají tlačítka i před výstupem ve stálých zastávkách. Pro cestující těchto linek tedy nebude úprava znamenat zásadní změnu chování oproti stávajícímu stavu. I zde se ale vozový park rychle modernizuje a velká část autobusů má tlačítka dostupná, aniž byste museli vstávat.

15) Co když tlačítko nebude fungovat? A když autobus není vybaven světelnou signalizací STOP nebo přes několikáté zmáčknutí nesvítí?

Po stisknutí tlačítka signalizace k řidiči se jako potvrzení, že požadavek na výstup byl zaregistrován, rozsvítí nade dveřmi signalizace STOP. Pokud se tedy po stisknutí tlačítka STOP příslušná signalizace nerozsvítí, pravděpodobně nebylo tlačítko stisknuto dostatečně nebo nefunguje. V takovém případě doporučujeme využít jiné tlačítko STOP, které by v naprosté většině autobusů mělo být v nejbližším okolí dostupné. O nefunkčnosti tlačítka STOP v takovém případě prosím informujte řidiče, který zajistí jeho dočasné přelepení, aby nemátlo ostatní cestující, a neprodlenou opravu.

Nemělo by se stát, že by autobus, kde nefunguje větší počet tlačítek STOP, vůbec vyjel na linku. Pokud by se taková porucha stala během jízdy autobusu na lince, tak v takovém případě bude mít řidič povinnost zastavovat ve všech zastávkách.

16) Je ovšem potřeba řidičům vysvětlit, že musí v zastávce zastavit, pokud v ní již stojí jiný autobus, byť jede ve stejné trase až do konečné.

Řidiči jsou školení na to, aby v takovém případě zastavovali. Je to jejich povinnost a základní princip „zastavování“ i v současných zastávkách „na znamení“. Pokud se tak někdy nestane, je to pochybení, které by se ale stávat nemělo. Součástí celkové úpravy bude kromě komunikace k cestujícím i komunikace s řidiči.

17) Je potřeba, aby to akustické hlášení sedělo se skutečným stavem. Často se stává, že hlášení zcela nesedí.

V souvislosti s dodávkami nových vozidel a přechodem na nový odbavovací systém je akustické hlášení zastávek řízeno automaticky podle GPS, takže by mělo být velmi spolehlivé. Pouze u nejstarších vozidel má hlášení zastávek na starosti řidič.

18) Jak se změna dotkne nevidomých a slabozrakých? Pro ně je to určitě stres navíc.

Nevidomí mají v Praze vysílače VPN, které nejsou ve světě obvyklé. Na zastávce se pro ně nic nemění, řidič tam zastavit musí, když tam nevidomý stojí. Dále má možnost si nevidomý vyvolat hlasové sdělení o směru a číslu linky a současně vyslat signál o svém nástupu. Následně i o výstupu, takže všichni nevidomí vlastně všude „na znamení“ jezdí už dlouho.

19) Chtěl bych se pouze zeptat, jak bude vše řešeno? Opravdu tedy zmizí hlášení z autobusů? Značení z jízdních řádů a zastávek?

Konkrétní řešení se ještě připravuje, značení z jízdních řádů, zastávek a hlášení z autobusů ovšem v první fázi určitě nezmizí, bude naopak využito v rámci informační kampaně spojené se sjednocením charakteru. Předpokládáme ale, že po určité přechodové době, kdy si budou cestující na nový režim zvykat, bude postupně možné tato značení v jízdních řádech a na zastávkách a hlášení z autobusů vypouštět a následně vypustit úplně.

20) A zastávky, kde je například garantovaný přestup, budou i tak v režimu na znamení?

Ano, všechny zastávky budou mít jednotný charakter. Ale tento fakt samozřejmě nezakazuje řidiči v zastávce zastavit a na přestup vyčkat.

21) Budou na znamení i konečné zastávky? Co když mě pak řidič odveze do garáže?

Ano, všechny zastávky budou mít jednotný charakter. Řidiči samozřejmě vždy na konečné zastávce vůz kontrolují, takže pokud si někdo nestiskne před výstupem tlačítko, i kdyby si ho řidič nevšimnul, pravděpodobně dojede nejdále na plochu pro odstavování autobusů, kde si bude moci vystoupit. Před vjezdem do konečné zastávky v téměř prázdném autobuse řidič ale velmi dobře vidí, zda je vůz skutečně prázdný, takže by taková situace neměla nastat. Stejně tak řidiči vůz kontrolují i před zátahem do garáže, takže ani tam by žádný cestující neměl dojet.

Nové informační panely na Masaryčce ukážou nejbližší odjezdy metra a tramvají

Ve spolupráci s Českými dráhami a Pentou jsme do dvorany Masarykova nádraží umístili velkoplošné informační panely, které lidem přicházejícím od vlaků ukážou už zdálky nejbližší odjezdy metra ze stanice Náměstí Republiky i tramvají z Masarykova nádraží, a to včetně jejich případného zpoždění. Informační obrazovky využijeme i pro zobrazování nenadálých mimořádností i plánovaných změn v dopravě. Například při chystané výluce tramvají před Masarykovým nádražím využijeme tyto obrazovky pro navigaci na nejbližší tramvajové zastávky v okolí.

Nové informační panely jsou součástí projektu Čitelná Praha a cílem je zlepšit informovanost cestujících ve velkých přestupních uzlech a lépe mezi sebou propojit jednotlivé druhy dopravy. Podobné tabule s odjezdy linek MHD, i když v menším formátu, jsou umístěny už delší dobu také na vlakových nádražích v Holešovicích a Libni.